do tekstu Aktywny 1

 

 

 

 

Od kwietnia 2021 r. rusza program MEiN i AWF
„Aktywny powrót do szkoły” - stacjonarnie i online

09.03.2021 r.

Kuratorium Oświaty w Kielcach przekazuje  środowisku nauczycielskiemu ważną informację  o wsparciu edukacyjnym pracy dydaktycznej z uczniami w zakresie sportu, wychowania i aktywności fizycznej - po pandemii.

Nauka w domu, przed komputerem i brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami spowodowały wiele szkód. MEiN razem ze specjalistami z Akademii Wychowania Fizycznego pomoże młodym ludziom wrócić do sprawności fizycznej - od kwietnia br. rusza program MEiN i AWF „Aktywny powrót do szkoły”.

Program rozpoczną szkolenia dla nauczycieli. Pod okiem specjalistów z Akademii Wychowania Fizycznego będą mogli wziąć udział w sesjach spotkań, dzięki którym zdobędą dodatkowe umiejętności potrzebne do efektywniejszego wykorzystania zajęć wychowania fizycznego przez uczniów.

Szkoła, której nauczyciele ukończą szkolenie, będzie mogła aplikować o środki na sfinansowanie dodatkowych zajęć sportowych.

Cel: poprawa stanu zdrowia fizycznego uczniów po powrocie do stacjonarnych zajęć lekcyjnych

MEiN wspólnie z Akademią Wychowania Fizycznego w Warszawie opracowało projekt pt. „Program wspomagający uczniów po pandemii”. Podzielono go na dwa etapy:

I – Aktywny powrót do szkoły,

II – Sport Klub.

Specjaliści z warszawskiej AWF, we współpracy z AWF z innych miast zajmą się szkoleniem nauczycieli wychowania fizycznego ze szkół podstawowych, średnich i nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. Łącznie w całym kraju przeprowadzą 420 sesji szkoleniowych dla nauczycieli, zarówno w trybie online, jak i stacjonarnie.

Na czym  będzie polegać ten program?

Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie w partnerstwie z innymi uczelniami: Akademią Wychowania Fizycznego w Krakowie, Akademią Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Akademią Wychowania Fizycznego w Katowicach, Akademią Wychowania Fizycznego w Poznaniu i Akademią Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku zorganizuje szkolenia dla nauczycieli.

Każda z uczelni będzie miała przypisany podział terytorialny, tzn. przypisane regiony Polski, z których nauczyciele będą mogli zgłaszać się na szkolenie:

  • AWF Warszawa obejmie województwa – mazowieckie oraz warmińsko-mazurskie;
  • filia AWF w Białej Podlaskiej – lubelskie oraz podlaskie;
  • AWFiS w Gdańsku – zachodniopomorskie, pomorskie i kujawsko-pomorskie;
  • AWF Katowice – śląskie i łódzkie;
  • AWF Wrocław – dolnośląskie i opolskie;
  • AWF Kraków – podkarpackie, świętokrzyskie i małopolskie;
  • AWF Poznań – wielkopolskie oraz lubuskie.

Tematy szkoleń nauczycieli

Na zajęciach, nauczyciele pod okiem najlepszych specjalistów z Akademii poznają m.in. metody przeciwdziałania skutkom: hipokinezji – bezczynności ruchowej, izolacji społecznej czy zdrowotnym pojawiającym się po przebyciu COVID-19.

Zajęcia będą obejmowały też aspekt psychologiczny. Prowadzący opowiedzą o konsekwencjach psychicznych nauczania zdalnego, izolacji społecznej, metodach wzbudzania i utrzymywania motywacji i tworzenia motywacyjnego klimatu na zajęciach ruchowych, budowania relacji społecznych w grupie rówieśniczej czy metod pokonywania barier aktywności fizycznej.

Dodatkowo szkolenia będą okazją do wymiany dobrych praktyk z najlepszymi. Szkolenia rozpoczną się w kwietniu i potrwają do grudnia. Nauczyciel, który je ukończy, otrzyma specjalny certyfikat.

Kto będzie szkolił nauczycieli?

MEiN zaprosiło do współpracy najlepszych specjalistów, praktyków z Akademii Wychowania Fizycznego. To oni pod czujnym okiem prof. Bartosza Molika, rektora warszawskiego AWF, koordynatora projektu stworzyli zespoły ekspercie z zakresu psychologii, zdrowia, metodyki.

Grupę ekspertów z Modułu Psychologia będą koordynować: prof. Andrzej Rokita z AWF Wrocław i prof. Andrzej Klimek z AWF w Krakowie.

Za Moduł Zdrowie odpowiadać będą: prof. Dariusz Wieliński z AWF w Poznaniu i prof. Paweł Cięszczyk z AWFiS w Gdańsku.

Zespołem Modułu Medyk kierować będą: prof. Jerzy Sadowski z AWF w Warszawie i prof. Grzegorz Juras z AWF w Katowicach.

II etap projektu – Sport Klub, czyli dodatkowe zajęcia sportowe dla uczniów

Nauczyciele, którzy ukończą I etap projektu zdobędą certyfikat i będą mogli wraz ze swoją szkołą, która zechce aplikować do programu ubiegać się o pieniądze na dodatkowe zajęcia sportowe. Szkoły, które zechcą aplikować do programu otrzymają środki na organizację zajęć sportowych dla uczniów, w 20 osobowych grupach. Pozwoli to na przeprowadzenie około 300 tys. godzin zajęć. Na ten cel w 2021 r. przeznaczamy blisko 42 mln zł.

Projekt pt. Powrót uczniów do szkoły po pandemii jest jednym z 4 programów wsparcia uczniów, zapowiadanych przez Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka. Kolejne będziemy prezentować w najbliższym czasie. Do połowy marca przedstawimy propozycje dotyczące m.in. pomocy psychologiczno-pedagogicznej i okulistycznej. W kolejnym etapie ogłosimy program związany ze wsparciem w nauce i nadrabianiem zaległości wynikających z trybu nauki zdalnej.

 

 

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki, KO w Kielcach
Redakcja: Lidia Jurek i Joanna Ziental