01

30.10.2015 r. w skrzynkach mejlowych grona pedagogicznego  „Czarnieckiego” znalazła się  ważna informacja edukacyjna - List Ministra Edukacji Narodowej do dyrektorów szkół w sprawie e–podręczników…

 

 

 

 

 

 

 

02

 

 

 

 

„Dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

 

Szanowni Państwo,

 

Projekt systemowy „E-podręczniki do kształcenia ogólnego” dobiega końca i dociera do coraz większej liczby odbiorców. Udostępniono już 35 e-podręczników na platformie www.epodreczniki.pl, a niebawem będzie cały komplet 62 e-podręczników do 14 przedmiotów do szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.

W załączeniu przesyłamy list Ministra Edukacji Narodowej dotyczący upowszechnienia tych podręczników w szkołach z uprzejmą prośbą o zapoznanie się z jego treścią…

 

 

Wirtualne wycieczki, podróże w przeszłość, animacje 3D, eksperymenty to atuty e-podręczników…

 

03

 

 

 

E-podręczniki (www.epodreczniki.pl) – jak z nich korzystać?

Aby skorzystać z e-podręczników, wystarczy wejść na stronę www.epodreczniki.pl, wybrać poziom edukacyjny, przedmiot i rozpocząć pracę. W razie potrzeby można skorzystać z wideo-tutorialu dostępnego po wejściu w bibliotekę e-podręczników System pomocy dla epodręczników.

E-podręczniki (www.epodreczniki.pl) można wykorzystywać w klasie, w pracach domowych, zajęciach terenowych itd. Możecie Państwo pracować z e-podręcznikami podczas lekcji (również powtórzeniowej), metodą odwróconej klasy, metodą projektu edukacyjnego, WebQuestu, eportfolia  itp. E-podręczniki to biblioteka bezpłatnych, zgodnych z aktualną podstawą programową i sprawdzonych przez rzeczoznawców materiałów edukacyjnych.

Poza e-podręcznikami udostępniamy obszerny katalog zasobów dodatkowych do wykorzystania podczas zajęć i prac domowych.

Jak rozpocząć pracę na platformie www.epodreczniki.pl?

 

Korzystanie z platformy www.epodreczniki.pl jest niezwykle proste, co potwierdzają m.in. uczestnicy kursu e-learningowego „Wykorzystanie e-podręczników i e-zasobów w nauczaniu i uczeniu się”[1].

Podstawowym pytaniem, jakie powinniśmy zadać sobie, chcąc skorzystać z e-podręczników, jest: Jakim zapleczem technologicznym dysponuję?

  • Każdy uczeń przy komputerze (np. pracownia komputerowa) – możecie Państwo podać swoim uczniom miejsce w e-podręczniku i polecić rozwiązywanie zadań, np. Mnożenie pamięciowe liczb naturalnych. Zapewne będzie to dla nich ciekawsze niż rozwiązywanie serii przykładów w zeszycie. W e-podręczniku znajdą Państwo wiele podobnych zadań np.: Mieszaniny, Twierdzenie Pitagorasa, Funkcja itd.
  • Każdy uczeń z tabletem – to okazja, aby przekonać uczniów, że cały świat jest miejscem zdobywania wiedzy. Można przeprowadzić lekcję poza murami szkoły. Taka lekcja odbyła się we Wrocławiu, gdzie uczniowie Gimnazjum nr 21 z pomocą e-podręcznika zrealizowali ciekawą lekcję o gadach Gady.
  • Jeden komputer lub tablet na kilkoro dzieci – w takiej sytuacji e-podręczniki (www.epodreczniki.pl) również umożliwiają wiele form działania. Świetnym rozwiązaniem będzie propozycja pracy w grupach, np. na lekcji języka polskiego Rozmowa, czyli jak wymieniać myśli za pomocą słów. Uczniowie po obejrzeniu filmu z recytacją wiersza Stanisława Grabowskiego pt. „Rysunek”, pracują w grupach nad analizą treści wiersza. Kolejnym przykładem może być propozycja tworzenia figur przestrzennych Siatki i modele prostopadłościanów i sześcianów.

·         Tablica interaktywna – rolą uczniów może być wybranie takich fragmentów
e-podręcznika, które poza warstwą prezentacyjną, oferują uczniom interakcję poprzez działanie na ekranie i przedstawienie efektów tego działania w klasie. Przykładem jest lekcja z epodręcznika języka polskiego do klasy 4 szkoły podstawowej
. Uczniowie wspólnie na tablicy interaktywnej mogą rysować swoje najdziwniejsze smoki, nadawać im wspólnie imiona, omawiać ich cechy. Takie zadanie sprawi, że nikt
w klasie nie będzie się nudził. Inną propozycją będzie wirtualna wycieczka po średniowiecznym zamku w lekcji
Z wizytą w średniowiecznym opactwie.

·         Laptop, rzutnik –  dysponując takim sprzętem, mogą Państwo oczywiście prezentować uczniom treści e-podręcznika – filmy, np. warstwy lasu, animacje, np. ciąg arytmetyczny, ale nie tylko. Autorzy e-podręcznika zaproponowali na lekcji fizyki w szkole ponadgimnazjalnej doświadczenie z wykorzystaniem rzutnika o wytworzeniu i  obserwacji widma promieniowania cieplnego Promieniowanie cieplne ciał stałych


Kurs dostępny jest na stronie www.kursy.epodreczniki.pl. Serdecznie zapraszamy nauczycieli do skorzystania z materiałów i poszerzenia swojej wiedzy m.in. z zakresu prawa autorskiego czy dydaktyki medialnej.

 

·         Własny sprzęt uczniów w szkole – w wypadku, gdy w klasie nie ma sprzętu komputerowego albo tabletów, nie będzie również przeszkodą brak Internetu, ponieważ e-podręczniki (www.epodreczniki.pl) są dostępne w wersji offline. Uczniowie mogą pobrać e-podręczniki na własny sprzęt mobilny i przynieść go na lekcję w szkole. Takie rozwiązanie opiera się na zaufaniu pomiędzy nauczycielem, uczniem i rodzicem.

 

 

 

Życzymy Państwu satysfakcji z wykorzystania e-podręczników w Państwa pracy,
a uczniom odkrywania świata, łączenia bezpiecznej wirtualnej przestrzeni edukacyjnej
z tradycyjną, zaangażowania i konstruowania wiedzy w sposób przyjazny i bliski każdemu uczniowi. Polecamy Państwa uwadze filmy promujące e-podręczniki, dostępne poprzez platformę
e-podreczniki.pl oraz kanał filmowy ORE.

Zespół  projektu „E-podręczniki (www.epodreczniki.pl) do kształcenia ogólnego”.

Poniżej List Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.10.2015 w sprawie projektu systemowego
„E-podręczniki dla kształcenia ogólnego”

 

04

 

 

05

 

Żródło: informacje pan Marek Ledwoch 
Opracowanie: Lidia Jurek i Joanna Ziental