firmgminalogoNasza szkoła jako jedna z dziesięciu w województwie świętokrzyskim została zakwalifikowana do realizacji projektu „Moja firma w mojej gminie” realizowanego przez fundację VIRIBUS UNITIS we współpracy z wykładowcami Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
 
 

 

Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Kierowany jest do uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych i ma na celu rozwijanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych. Działania edukacyjne obejmują głównie szkolenia e-learningowe i szkolenia tradycyjne przy wsparciu nowoczesnych form nauczania.

 

Założenia projektu są następujące:


Projekt będzie realizowany przez nauczyciela podstaw przedsiębiorczości oraz wybraną grupę uczniów (25 osób). Rozpocznie się on od szkoleń tradycyjnych, odbywających się w głównych miastach 5 województw. Szkolenie tradycyjne zostało podzielone na 2 dni tematyczne – uczestniczy w nim nauczyciel i 2 uczniów-liderów, wytypowanych przez opiekuna. Po pierwszym
i drugim dniu szkolenia, nauczyciel i 2 uczniów przeprowadzają spotkania szkoleniowe w swojej szkole dla pozostałych uczniów - uczestników projektu.
W czasie spotkań nauczyciel przekazuje uczniom podstawowe informacje merytoryczne potrzebne do zrealizowania zadań na witrynie oraz informacje, w jaki sposób należy wykonać zadania na witrynie szkoleniowej. 2 uczniów-liderów pełni rolę wspierającą nauczyciela w czasie spotkania oraz wspiera uczniów w czasie realizowania zadań podczas pracy z witryną (podczas gry symulacyjnej). Nauczyciel przekaże wszystkim uczniom materiały szkoleniowe otrzymane podczas szkoleń tradycyjnych. Dzięki temu uczniowie w szkole nabędą tych samych wiadomości oraz dostaną te same materiały pomocnicze, które otrzymali uczniowie- liderzy w czasie szkolenia tradycyjnego.

Poprzez witrynę internetową uczniowie (liderzy projektu i ich grupy) będą uczestniczyć w grze symulacyjnej. Z pomocą nauczyciela będą wykonywać 4 zadania, w wyniku których nauczą się zakładać własną firmę (Przedstawienie drogi przez instytucje; Wypełnianie wymaganych dokumentów; Dotacje unijne na założenie działalności gospodarczej, omówienie działania 6.2 z POKL; Omówienie preferencyjnych pożyczek, kredytów) oraz uzyskają szeroką wiedzę z zakresu ekonomii: strategii rozwoju regionalnego i lokalnego (Koncepcje rozwoju regionów; Czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego; Zagadnienia teoretyczne i metodyka przygotowywania strategii; Wykorzystanie strategii jako źródła informacji o regionie), badań rynku (Rola informacji w działalności rynkowej przedsiębiorstw; Uwarunkowania prowadzenia badań rynkowych
i marketingowych; Etapy projektowania badań; Realizacja badania; Analiza
i wnioskowanie na podstawie otrzymanych wyników badania) i marketingu (Podstawy teoretyczne budowy planu marketingowego; Ocena sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa; Ustalanie celów marketingowych przedsiębiorstwa; Strategia marketingowa przedsiębiorstwa; Budżet marketingowy; Kontrola wyników).

Wiedza ta w połączeniu z praktycznymi aspektami, które uczniowie opanują w częście-learningowej, przyczyni się do zwiększenia postaw przedsiębiorczości wśród młodzieży, pogłębienia świadomości ekonomicznej, zwiększenia konkurencyjności i elastyczności młodych ludzi na rynku pracy oraz przygotuje ich do założenia własnej firmy.