IMG 0038Lekcje biblioteczne dla uczniów kl. IV TOR i TAK w bibliotece innej sieci niż szkolna, tzn. publicznej  miały za zadanie m.in. pomóc uczniom w przygotowaniach do egzaminów zewnętrznych, pogłębienie postawy odwoływania się podczas nauki  do zbiorów różnych bibliotek - mediatek z  dogodnym dostępem do zasobów cyfrowych i rozbudowanymi zbiorami na papierze...

 

 

IMG 0002

 

Czytanie książek uczy rozumienia tekstu,
rozumienia rzeczywistości, uruchamia wyobraźnię.
Jeśli nauczymy młodych ludzi
kreatywnego operowania obrazem, słowem, dźwiękiem,
to nie będą w pracy myśleć schematycznie, rutynowo, zachowawczo.

                               

Biblioteka szkolna we współpracy z biblioteką publiczną (lub innymi) mogą zapewnić szerokie i rzetelne wsparcie edukacyjne maturzystów w ich samokształceniu, rozwijaniu umiejętności świadomego wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz pogłębienie sprawności organizowania warsztatu pracy - nie tylko na czas zdawania matury, ale i perspektywicznie, tzn.  przysposobić i  wzmocnić postawy śmiałego, aktywnego i jak najpełniejszego  korzystania z  zasobów bibliotecznych,  w tym wirtualnych na etapie dalszego kształcenia: na uczelniach,  w szkołach, na kursach.

 

13.11.2019 r. takie właśnie cele miały na uwadze organizatorki  wyjścia uczniów klasy maturalnej, tj. IV Technikum Organizacji Reklamy i Technikum Architektury Krajobrazu na zajęcia lekcyjne do Biblioteki Publicznej we Włoszczowie pani Justyna Olczyk - wychowawczyni klasy  i pani Lidia Jurek - nauczyciel bibliotekarz. 

 

Prowadząca  zajęcia pani Marzena Rydzyk przypominała lub  zapoznawała uczniów z zasadami korzystania z wypożyczalni dla dorosłych - ogniskując uwagę wokół literatury pięknej w językach oryginału (do usprawniania znajomości, np. niemieckiego, angielskiego),  obowiązkowych lektur z poziomu podstawowego i rozszerzonego, uzupełniajacego, lubianych obecnie  i poczytnych autorów oraz tytułów z beletrystyki. Potem nasza młodzież samodzielnie, z autopsji rozeznała zawartość regałów i półek, swobodnie przepatrując je.

 

Na koniec grupa ponad dwunastoosobowa albo odświeżyła swoje czytelnicze karty,  albo założyła je i powypożyczała do domu potrzebne jej publikacje.

 

Podczas odwiedzin  w czytelni naukowej, czytelni czasopism i informatorium nasi maturzyści uzyskali kompleksową informację na temat zakresu pomocy, którą każdy czytelnik może w tych agendach biblioteki otrzymać,  przygotowując się do np. egzaminów, konkursów, w trakcie pisania zadanych prac,  przygotowując prace projektowe, prace domowe, referaty, prezentacje,  a to w oparciu o dostęp na miejscu do posiadanych zasobów tradycyjnej książki i czasopism oraz przez korzystanie z platform z cyfrowymi bibliotekami - np. IBUK Libra - wirtualna czytelnia publikacji, platforma zasobów edukacyjnych, m.in. z kategoriami: literatura akademicka i specjalistyczna, literatura popularna i publikacje darmowe. 

 

Prowadząca spotkanie szczegółowo omówiła warunki korzystania z IBUK Libry i rezerwacji książek online dla czytelników biblioteki. Zachęcała młodzież do swoistego przećwiczenia się przed  maturą czy podjęciem studiów  w celu wyrobienia umiejętności szybkiego korzystania, sprawnego wyszukiwania, poprawnego zamawiania i rezerwacji poszukiwanych, potrzebnych źródeł.

 

W czasie pracy w czytelni (każdy uczeń indywidualnie zaznajamiał się  z wybranymi przez niego przykładowymi pomocowymi publikacjami do matury m.in. z przedmiotów wybranych) i w trakcie rozmowy pani Rydzyk  z uczniami o możliwościach korzystania za pośrednictwem biblioteki publicznej, czyli MEDIATEKI - przez każde wygodne urządzenie: smartfon, tablet, laptop, PC - z zasobów cyfrowych bibliotek  widocznymi były skupienie  uczniów i uwaga.

 

Dwie lekcje  dla IV TOR/TAK w Bibliotece Publicznej poprowadziła pani Marzena Rydzyk, której bardzo dziękujemy za wyczerpujące informacje, przyjazną atmosferę.

 

Opiekę nad uczniami wsparła także pani Anna Holerzyńska-Zenka, polonistka w tej klasie.  

 

 

,,Książka jest największym dobrem człowieka.
Rozszerza świadomość ludzką, stwarza sojusz człowieka 
z człowiekiem, łączy, budzi, niepokoi, przetwarza;
rzeźbi rysy swej epoki i wyprzedza ją;
znikome życie ludzkie rozszerza po granice wieczności;
         przezwycięża mijanie."
 
                                                          / Emil Zegadłowicz, polski poeta, prozaik i tłumacz

 IMG 0017

 

 IMG 0042

 

 IMG 0044

 

 IMG 0047

 

 

 

Źródło: tekst i foto Lidia Jurek
Redakcja:
Lidia Jurek i Joanna Ziental