nr 1 Duży

Był to cykl lekcji bibliotecznych & lekcji wychowawczych o kulturalnej, poprawnej i skutecznej komunikacji werbalnej przygotowany dla uczniów klas I i II w Zespole Szkół Nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie, z przewodnim mottem, czyli "Mów do mnie tekstem".

 

W ramach współpracy nauczyciela bibliotekarza z wychowawcami klas I i II liceum i technikum udało się przeprowadzić w bibliotece szkolnej, w warunkach wypożyczalni, czyli przy ladzie udostępniania zbiorów,  6 lekcji z edukacji czytelniczej i medialnej  w ramach cyklu "Przychodzi uczeń do biblioteki szkolnej i..." poświęconego zagadnieniu codziennej, szkolnej i nie tylko, kulturalnej, poprawnej i uważnej komunikacji werbalnej. 

W dniach 26.01.2023  -  02.03.2023, z przerwą na zimowe ferie, bibliotekę odwiedzili uczniowie klas:
2 sportowo-militarnej/pożarniczo-ratowniczej  LO;
1 Technikum Informatycznego;
1 biologiczno-chemicznej/matematycznej LO;
1 psychologiczno-społecznej/sportowo-militarnej LO;
2 psychologiczno-społecznej/matematycznej LO;
1 Technikum Architektury Krajobrazu/Technikum Żywienia i Usług  Gastronomicznych;
2 językowej LO.

Umiejętność komunikacji to jedna z kluczowych kompetencji człowieka. Liczy się dzisiaj, ale i zyskuje mocno na znaczeniu na najbliższe lata. Jest istotnym komponentem tzw. kompetencji miękkich,  4 K: krytyczne myślenie, kreatywność,  kooperacja i komunikacja. Takich, które o wiele trudniej jest przyswoić sobie, niż wiedzę metodologiczną i specjalistyczną,  w których to coraz intensywniej wspiera ludzi maszyna, technologia.

Bibliotekarz szkolny wraz z wychowawcami klas postanowili więc dodatkowo przypomnieć i uzmysłowić uczniom, jak komunikacja werbalna jest dla człowieka ważną sprawnością i że warto tę umiejętność rozwijać w sobie,  podnosić na wyższy poziom przy każdej nadarzającej się okazji w szkole, chociażby podczas odwiedzin w bibliotece, w trakcie dialogów, wymiany informacji z bibliotekarzem, gdyż:

- służy rozwiązywaniu konfliktów;
- buduje relacje z innymi;
- służy prezentowaniu efektów swojej nauki, pracy.

Sprzyjały temu m.in. scenki dialogowe przedstawiane przez uczniów każdej klasy – ile było indywidualnych pomysłów, tyle było skutecznych interpretacji zadania, poprawnych krótkich ćwiczeń,  sympatycznego oswajania się z sytuacją komunikacji werbalnej na szerszym forum.

Wzmacniali uczniów -  że potrafią lepiej i mogą skuteczniej, wspierali w ich rozwoju osobistym, uczulali, żenależy pracować nad umiejętnością publicznego zabierania głosu poprawną polszczyzną,  pomagali młodzieży w kształtowaniu uważności, uczyli, że warto pokonywać swoje bariery i słabości: nieśmiałość, wycofanie, brak wiary we własne siły,  inne obawy oraz  przekuwać je w mocne strony - zaangażowani w realizację zajęć  Panie i Panowie wychowawcy klas: Jan Luzar,  Karol Chrzanowski, Daniel Stolarczyk,  Artur Szczukocki,  Aneta Pleśniarska,  Monika Kaczmarska, Małgorzata Ciszek oraz nauczyciel bibliotekarz Lidia Jurek, inicjatorka i prowadząca zajęcia. 

nr 2 Duży

nr 3 Duży

nr 4 Duży

nr 5 Duży

nr 6 Duży

nr 7 Duży

nr 8 Duży

nr 9 Duży

nr 10 Duży

nr 11 Duży

nr 12 Duży

nr 13 Duży

 Tekst i foto: Lidia Jurek