Był to cykl lekcji bibliotecznych & lekcji wychowawczych o kulturalnej, poprawnej i skutecznej komunikacji werbalnej przygotowany dla uczniów klas I i II w Zespole Szkół Nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie, z przewodnim mottem, czyli "Mów do mnie tekstem".
W ramach współpracy nauczyciela bibliotekarza z wychowawcami klas I i II liceum i technikum udało się przeprowadzić w bibliotece szkolnej, w warunkach wypożyczalni, czyli przy ladzie udostępniania zbiorów, 6 lekcji z edukacji czytelniczej i medialnej w ramach cyklu "Przychodzi uczeń do biblioteki szkolnej i..." poświęconego zagadnieniu codziennej, szkolnej i nie tylko, kulturalnej, poprawnej i uważnej komunikacji werbalnej.
W dniach 26.01.2023 - 02.03.2023, z przerwą na zimowe ferie, bibliotekę odwiedzili uczniowie klas:
2 sportowo-militarnej/pożarniczo-ratowniczej LO;
1 Technikum Informatycznego;
1 biologiczno-chemicznej/matematycznej LO;
1 psychologiczno-społecznej/sportowo-militarnej LO;
2 psychologiczno-społecznej/matematycznej LO;
1 Technikum Architektury Krajobrazu/Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych;
2 językowej LO.
Umiejętność komunikacji to jedna z kluczowych kompetencji człowieka. Liczy się dzisiaj, ale i zyskuje mocno na znaczeniu na najbliższe lata. Jest istotnym komponentem tzw. kompetencji miękkich, 4 K: krytyczne myślenie, kreatywność, kooperacja i komunikacja. Takich, które o wiele trudniej jest przyswoić sobie, niż wiedzę metodologiczną i specjalistyczną, w których to coraz intensywniej wspiera ludzi maszyna, technologia.
Bibliotekarz szkolny wraz z wychowawcami klas postanowili więc dodatkowo przypomnieć i uzmysłowić uczniom, jak komunikacja werbalna jest dla człowieka ważną sprawnością i że warto tę umiejętność rozwijać w sobie, podnosić na wyższy poziom przy każdej nadarzającej się okazji w szkole, chociażby podczas odwiedzin w bibliotece, w trakcie dialogów, wymiany informacji z bibliotekarzem, gdyż:
- służy rozwiązywaniu konfliktów;
- buduje relacje z innymi;
- służy prezentowaniu efektów swojej nauki, pracy.
Sprzyjały temu m.in. scenki dialogowe przedstawiane przez uczniów każdej klasy – ile było indywidualnych pomysłów, tyle było skutecznych interpretacji zadania, poprawnych krótkich ćwiczeń, sympatycznego oswajania się z sytuacją komunikacji werbalnej na szerszym forum.
Wzmacniali uczniów - że potrafią lepiej i mogą skuteczniej, wspierali w ich rozwoju osobistym, uczulali, żenależy pracować nad umiejętnością publicznego zabierania głosu poprawną polszczyzną, pomagali młodzieży w kształtowaniu uważności, uczyli, że warto pokonywać swoje bariery i słabości: nieśmiałość, wycofanie, brak wiary we własne siły, inne obawy oraz przekuwać je w mocne strony - zaangażowani w realizację zajęć Panie i Panowie wychowawcy klas: Jan Luzar, Karol Chrzanowski, Daniel Stolarczyk, Artur Szczukocki, Aneta Pleśniarska, Monika Kaczmarska, Małgorzata Ciszek oraz nauczyciel bibliotekarz Lidia Jurek, inicjatorka i prowadząca zajęcia.
Tekst i foto: Lidia Jurek